شیراز - خیابان قصردشت - حد فاصل کوچه 68 و 70
آیا-دندان-درد-دارید

به عنوان یک اصل مراجعه به دندانپزشک بهترین راه تسکین درد شماست.

آیا به دلایل زیر امکان مراجعه به دندانپزشک را ندارید :

• باید از قبل وقت ملاقات بگیرید ؟
    معمولاً مراکز دندانپزشکی بیماران اورژانسی را بدون نوبت ویزیت و درمان می کنند.
  • دیر وقت است ؟
    مراکز شبانه روزی معمولاً در دسترس هستند.
  • می ترسم ؟!
    اینجا کلیک کنید.
  • اول باید دارو بخورم تا التهاب دندان خوب شود بعداً به دندانپزشکی مراجعه می کنم؟!
    این دیدگاه کاملاً غیر علمی و اشتباه است .
  • اصلاً نمیدانم دندان درد دارم یا گوش درد، درد در صورتم می پیچد !
    بهترین کسی که می تواند تشخیص دهد و شما را راهنمایی کند دندانپزشک است.

به هر دلیلی نمی خواهم به دندانپزشکی مراجعه کنم !

در این صورت چند نکته شاید موقتا به کنترل درد شما کمک کند :

• داروهای خوراکی : اولین و بهترین گزینه برای کنترل درد شدید شما هستند به شرطی که منع مصرفی در مورد آن ها نداشته باشید . ترکیب ایبوپروفن و استامینوفن موثرترین دارو می باشد که معمولاً داروخانه ها بدون نسخه نیز در اختیار شما قرار می دهند البته داروهای هم خانواده با ایبوپروفن نیز این کار را برای شما می کنند مثل ژلوفن ، ناپروکسن ، مفنامیک اسید و یا قرص ها و کپسول های ترکیبی ضد درد مثل نووافن ، آسیفن و ...این داروها را می توانید با مصرف دو قرص یا کپسول شروع کنید و تا زمان مراجعه به دندانپزشک هر 6 ساعت تا هر 4 ساعت یکبار ادامه دهید. در دردهای نبض دار که موقع خوابیدن شروع می شوند یا از خواب بیدارتان میکنند یک بالشت بلند به صورتی که سرتان بالاتر از بدنتان قرار گیرد می توانند در کاهش درد کمک کننده باشند .
  • شستن دهان با آب نمک رقیق و ولرم می تواند کمک کننده باشد .
  • اسپری های بی حس کننده ، خمیر دندان ، قطره های گیاهی ضد درد و برخی دارو های گیاهی سنتی مانند گل میخک ممکن است در کنترل درد موثر باشد.
  • زمانی که درد های گاه و بی گاه دارید از تحریک حرارتی دندانتان خودداری کنید اما مواردی هم وجود دارند که درد دندان فقط با سرما آرام می شود در این حالت می توانید یک بطری آب سرد را روی صورتتان در ناحیه دردناک نگه دارید یا آب سرد را در دهانتان بچرخانید.
  • داروهای خواب آور و آرامبخش کمکی به بهبود درد شما نخواهند کرد.

در نهایت قطع شدن دندان درد به معنای عدم نیاز به مراجعه نیست؛ درد در واقع یک اخطار از سوی بدن در مورد آسیب یا احتمال آسیب می باشد پس حتی در صورت قطع شدن درد به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت درد مشخص شده و برای درمان قطعی آن اقدام شود. تاخیر در مراجعه علاوه بر تخریب بیشتر دندان و تحمیل هزینه های بیشتر مالی درمان شما را پیچیده تر کرده و حتی ممکن است به از دست رفتن دندان شما منجر شود.